Jakie korzyści przynosi firmie efektywna współpraca?
Aby firma mogła być wydajna, musi myśleć o wielu różnych rzeczach. Spójrzmy prawdzie w oczy, bycie menedżerem może być trudne!
Twoim obowiązkiem jest dbanie o to, aby firma dobrze prosperowała i rozwijała się, a przy tym musisz mieć pewność, że wszyscy są zadowoleni.
Obejmuje to wiele różnych obszarów: od rodzaju biura, które posiadasz, po meble biznesowe, na które się zdecydujesz, sposób zarządzania pracownikami oraz sposób radzenia sobie z kwestiami i problemami, które pojawiają się na Twojej drodze. Tak, bycie menedżerem może być naprawdę trudne.
Jest jednak jedna rzecz, która może sprawić, że praca menedżera będzie nieskończenie łatwiejsza i może przynieść poważne korzyści całej firmie.
Współpraca, i to nie byle jaka, ale współpraca wysokiej jakości.
W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o tym, jak stworzyć atmosferę współpracy w swoim biurze, nie tylko za pomocą modnych mebli biurowych, które sprawią, że ludzie poczują się pełni pomysłów! Powiemy Ci również, dlaczego współpraca jest potrzebna, ale najpierw dowiesz się, jak dokładnie może ona ułatwić Twoją pracę?
Ponieważ w przestrzeni współpracy pracuje się o wiele przyjemniej niż w statycznych, nudnych biurach. Oznacza to, że Twoi pracownicy będą bardziej zgrani ze sobą, będą wpadać na fantastyczne nowe pomysły i rozwiązywać problemy, będą podekscytowani i zmotywowani, aby przychodzić do pracy, a morale będzie rosło. Dodajmy do tego ogólny wygląd przestrzeni, np. stylowe meble biurowe, i mamy fantastyczny przepis na sukces.
Jak mogą być tego jakieś minusy?
Nie ma!
A więc, po pierwsze, co to jest współpraca?
Co to jest współpraca?
Można by stwierdzić, że współpraca to po prostu wymyślne słowo oznaczające pracę zespołową i w pewnym sensie tak właśnie jest. Współpraca to po prostu grupy ludzi pracujące razem, konsultujące się ze sobą w różnych sprawach, co pokrywa się z powiedzeniem "dwie głowy są lepsze od jednej".
Oczywiście w tym przypadku będzie ich więcej niż dwie!
Obejrzyj ten film, aby przekonać się, jak ważna jest współpraca.
Miejsce pracy oparte na współpracy oznacza dynamiczne, innowacyjne, interaktywne i zróżnicowane biuro. Jest to idealny układ i środowisko biurowe; żaden dzień nie będzie taki sam jak inny, a burza mózgów będzie na porządku dziennym. Możesz zdecydować się na wydzielenie osobnych sekcji do współpracy, aby zapewnić możliwość pracy w ciszy i skupieniu, lub możesz pójść na całość i sprawić, że cała przestrzeń będzie miejscem wymiany pomysłów. Wszystko zależy od Ciebie i ma wiele wspólnego z typami osobowości w Twoim miejscu pracy.
Współpracując nad pomysłem, korzystasz z więcej niż jednego punktu widzenia. Ty możesz spojrzeć na problem w jeden sposób, ale możesz zapytać przyjaciela, a on zobaczy to zupełnie inaczej. Korzyść płynąca z tego odmiennego punktu widzenia oznacza, że rozwiązanie zaproponowane przez Ciebie i rozwiązanie zaproponowane przez nich może zostać połączone w zupełnie nowe rozwiązanie, które zadziała cudownie!
Brzmi to skomplikowanie, ale tak naprawdę nie jest. Efektywna współpraca polega na wymyślaniu kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów, które w przeciwnym razie mogłyby pozostać nierozwiązane. Współpraca daje także przestrzeń do wymyślania nowych pomysłów na produkty, a to już samo w sobie może skierować Twoją firmę na zupełnie inną, być może bardziej dochodową drogę.
Mówiąc prościej, efektywna współpraca zwiększa produktywność, a to w dłuższej perspektywie oznacza pieniądze. Jeśli uda Ci się wstawić wysokiej jakości meble biurowe, które wspomogą ten proces, szybko zobaczysz korzyści.
Jakie korzyści przynosi firmie efektywna współpraca?
Ostatnie badania przeprowadzone przez firmę Neilsen wykazały, że dwóch na trzech menedżerów biznesowych i specjalistów uważa efektywną współpracę za jeden z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie i rozwoju firmy. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Stanforda wykazało, że już sama myśl o pracy z innymi ludźmi nad konkretnym projektem może wywołać poczucie podekscytowania i "naładowania" projektem.
Większość ludzi woli pracować razem w innowacyjnym środowisku niż w pojedynkę, zgodzisz się z tym? Oczywiście są ludzie, którzy wolą siedzieć sami i spokojnie pracować nad projektem, ale praca zespołowa istnieje już od tak dawna, a korzyści z niej są oczywiste.
Wiele badań poświęcono temu, dlaczego tak się dzieje, i wszystkie wykazały, że praca zespołowa to droga naprzód!
W jaki sposób współpraca i praca zespołowa przynosi korzyści firmie?
- Dzielenie sięinformacjami i pomysłami - Dzielenie się pomysłami i informacjami, być może nawet wiedzą zdobytą online lub na szkoleniu, pomaga wysuwać na pierwszy plan nowe pomysły. Pomysły te będą prawdopodobnie bardziej kreatywne, ponieważ w ich realizację zaangażowanych jest kilka osób. Pomysły te mogą zadecydować o tym, czy projekt zakończy się dużym sukcesem, czy tylko umiarkowanym.
- Kreatywne rozwiązywanie problemów - również w tym przypadku wymyślanie innowacyjnych pomysłów na rozwiązanie problemów może stanowić różnicę między sukcesem a porażką. Podobnie jak poprzednio, jeśli jedna osoba spojrzy na problem, może go widzieć w jeden sposób; jeśli spojrzy na niego inna osoba, może go widzieć w inny sposób; jeśli dodamy do tego jeszcze więcej osób, otrzymamy więcej poglądów i większy potencjał do ostatecznego rozwiązania problemu, który do tej pory pozostawał nierozwiązany.
- Wyższe mor ale - Istnieje wiele dowodów na to, że współpraca może pomóc w podniesieniu morale pracowników.
Wysoki poziom morale jest niezbędny dla produktywności na wielu poziomach, a wszyscy wiemy, że produktywność oznacza pieniądze w postaci zysków na dalszych etapach. Ponadto kultura biznesowa, w ramach której pracownikom mówi się, co mają robić, a oni to robią, nie jest najlepszym sposobem na zachęcanie i pielęgnowanie. Pozwalając pracownikom na współpracę i ufając, że będą oni zgłaszać nowe pomysły, składasz odpowiedzialność na ich barki, a wielu z nich stanie na wysokości zadania. - Zwiększona produktywność - Właśnie o tym wspomnieliśmy, ale zasługuje to na osobne miejsce na liście. Wiadomo, że współpraca zwiększa produktywność, nie tylko ze względu na morale, ale także dlatego, że dzięki niej na pierwszy plan wysuwają się nowe pomysły. Te nowe pomysły mogą wpływać na działania podejmowane przez firmę teraz i w przyszłości, a wiele z tych projektów może okazać się przedsięwzięciami o dużej wartości dodanej.
- Przyciąga nowe talenty i zatrzymuje cenionych pracowników - firma, która ma reputację firmy słuchającej swoich pracowników, pytającej o pomysły, realizującej je i mającej wysoki poziom morale, z pewnością przyciągnie do siebie nowe talenty. Większość ludzi chce pracować w firmie, która posiada wyżej wymienione cechy, a reputacja firmy będzie o niej świadczyć. Ponadto obecni pracownicy - ci, którym przez lata ufałeś i których wyszkoliłeś na wysokim poziomie - z większym prawdopodobieństwem pozostaną w firmie, niż odejdą do jednego z konkurentów.
- Większe zadowolenie klientów - Twoi klienci będą prawdopodobnie zadowoleni ze świadczonych przez Ciebie usług, jeśli będziesz stale wprowadzać nowe pomysły i stosować innowacyjne podejście. To powstrzyma ich przed zwróceniem się o pomoc do konkurencji, a także przyciągnie nowych klientów.
Wniosek z tego taki, że współpraca przynosi firmie pieniądze, a nawet jeśli pominąć wszystkie inne korzyści, jest to całkiem spory bonus!
Dla kontrastu, zapoznaj się z poniższą infografiką, która pokazuje, jakie skutki dla firmy ma brak zaangażowania pracowników.
Źródło: www.taxandbusinessonline.villanova.edu/resources-business/infographic-business/disengaged-employees-cost-too-much-company-culture-and-collaboration-increase-productivity.html
Biorąc pod uwagę te liczby, można zrozumieć, dlaczego współpraca i zapewnienie zainteresowania i entuzjazmu pracowników jest tak ważne.
W jaki sposób efektywna współpraca przynosi korzyści pracownikom?
Rozmawialiśmy o korzyściach dla firmy, ale co z tego wynika dla pracownika? Tak naprawdę całkiem sporo.
- Satysfakcja z pracy - pracownik, który pracuje w komfortowym środowisku opartym na współpracy, prawdopodobnie czuje się dość zadowolony ze swojej roli. Gdy praca sprawia Ci przyjemność, chcesz rano wstać i pójść do biura (może nie każdego ranka, ale najczęściej), czujesz się podekscytowany i zmotywowany do wykonywania swoich zadań. Jest to o wiele lepsza alternatywa niż brak satysfakcji z wykonywanej pracy! Będziesz chciał iść do pracy i usiąść przy swoim stylowym, designerskim biurku, a także z nowymi pomysłami zasiąść przy stole w sali posiedzeń zarządu.
- Poczucie bycia zaufanym - podstawą prowadzenia działalności opartej na współpracy jest zaufanie do pomysłów i rozwiązań proponowanych przez pracowników. Oznacza to, że ufasz swojemu personelowi. Pracownik, który czuje się zaufany, czuje się również doceniany, a to wspaniałe uczucie.
- Możliwości rozwoju - pracownicy, którzy pracują w środowiskach opartych na współpracy, są o wiele bardziej otwarci niż ci, którzy nie pracują w takich środowiskach.
Dzieje się tak, ponieważ w ich głowach kłębią się niezliczone pomysły! Dzięki temu można skupić się na przyszłości i możliwościach rozwoju kariery, które mogą pojawić się na Twojej drodze. - Wyższa jakość relacji w pracy - Praca z ludźmi oznacza, że trzeba się z nimi dogadywać, i choć możliwe jest, że nie z każdym dogadasz się idealnie, współpraca i praca zespołowa pomaga w rozwijaniu efektywnych i wysokiej jakości relacji w pracy. Dzięki temu życie staje się o wiele przyjemniejsze, zwłaszcza że spędza się z nimi dużo czasu przy biurkach.
- Możliwość obserwowania, jak Twój pomysł rozkwita - W tego typu środowisku pracy nikt nie ponosi wyłącznej odpowiedzialności za pomysł, ale jeśli masz już jego zalążek, to wspaniałym uczuciem jest obserwowanie, jak jest on udoskonalany i zmieniany, gdy wszyscy razem pracujecie nad jego ostatecznym kształtem.
Zasadniczo firma zyskuje znaczny wzrost produktywności i liczby pomysłów, a pracownik czuje się podekscytowany i zmotywowany swoją rolą.
Współpraca nie ma żadnych wad! Oczywiście, musisz wyposażyć swoje biuro w odpowiedni sprzęt, ale o tym szczegółowo opowiemy za chwilę, przedstawiając pomysły na stworzenie nowoczesnego biura, które będzie sprzyjać współpracy.
Jak sprawić, by wszystkie typy osobowości mogły się zaangażować
Oczywiście w każdym zespole pracowniczym występują różne typy osobowości. Introwertycy mogą nie czuć się na tyle swobodnie, aby usiąść przy stole i krzesłach w sali konferencyjnej i dzielić się swoimi pomysłami w dużej grupie ekstrawertyków, lub mogą nie być w stanie zostać wysłuchani przez ambiwalentów. W takim przypadku ważne jest, aby określić, jakie różne typy osobowości występują w grupie pracowników i ewentualnie stworzyć mniejsze grupy, w których znajdą się przedstawiciele różnych typów osobowości.
Można by pomyśleć, że ekstrawertycy to jedyna grupa, która nadaje się do współpracy, ale tak nie jest. Introwertycy są słuchaczami i obserwatorami, ale także głębokimi myślicielami, a co za tym idzie, są bardzo kreatywni. Pomysły te po prostu muszą się ujawnić i muszą czuć się na tyle swobodnie i mieć wystarczające wsparcie, aby móc to zrobić i wiedzieć, że zostaną potraktowane poważnie. O ile w grupie nie ma zbyt natrętnych ekstrawertyków, nie będzie to raczej wielki problem, ale trzeba mieć tego świadomość.
Oto kilka pomysłów na to, jak zapewnić zaangażowanie wszystkich typów osobowości:
- Utworzenie małych grup/zespołów do współpracy i zadbanie o to, by składały się one z przedstawicieli różnych typów osobowości
- Stwórz przestrzeń do współpracy, która jest mała i wygodna, ale ma wystarczająco dużo miejsca, aby wykonać niezbędne zadania. Można łatwo kupić tanie, współczesne meble biurowe, które wypełnią przestrzeń do współpracy, nie szczędząc pieniędzy.
- Zadbaj o środowisko firmowe, które zachęca do współpracy wszystkich pracowników
- Słuchaj wszystkich pomysłów i nigdy nie odrzucaj żadnego jako niewystarczająco dobrego - dzięki temu wszyscy pracownicy nabiorą pewności siebie i będą mogli zabrać głos, jeśli mają jakiś pomysł
- Jako przełożony lub menedżer regularnie wpadaj na sesje współpracy zespołowej i pytaj różnych członków, czy mają coś do dodania; dzięki temu nie będą się wypowiadać zawsze te same osoby
Najlepszym sposobem na zapewnienie, aby wszyscy pracownicy czuli się komfortowo i byli zachęcani do dzielenia się pomysłami oraz do beztroskiej burzy mózgów, jest zapewnienie komfortowych warunków fizycznych oraz wspieranie pomysłów, a nie tylko ich odrzucanie.
Cichy lub nieśmiały pracownik nie będzie czuł się na tyle swobodnie, aby podzielić się swoim pomysłem, jeśli będzie miał wrażenie, że jego przełożony nie potraktuje go poważnie. Chociaż nie musisz realizować każdego pomysłu, jeśli uważasz, że nie przyniesie on korzyści firmie, musisz go wysłuchać i przynajmniej zbadać.
Znajdź odpowiednie meble korporacyjne, które będą wystarczająco wygodne, aby nie rozpraszać uwagi i zapewnić każdemu wsparcie fizyczne - Twoi pracownicy nie będą zgłaszać pomysłów, jeśli połowę ich myśli będzie stanowił fakt, że bolą ich plecy od niewygodnych krzeseł w sali konferencyjnej!
Aby jeszcze bardziej podkreślić wagę tego tematu, poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych cech skutecznego współpracownika. Mogą one pomóc Ci w tworzeniu zespołów lub grup.
- Umiejętność dobrego słuchania
- Zdolności analityczne
- Umiejętność skutecznej komunikacji i wie, jak formułować swoje zdania, by nie denerwować innych, czyli inteligencja emocjonalna
- Lubi burzę mózgów
- Zdolność do kompromisu dla dobra firmy
- Duch zespołowy: nastawienie na grupę, a nie na jednostkę - w zespole nie ma słowa "ja"!
- Umiejętność delegowania zadań i ciężkiej pracy
- Niezawodność i dotrzymywanie terminów
- wyrozumiałość dla błędów i nie chowa urazy
- Poczucie humoru
- Umiejętność przyznawania zasług tam, gdzie są one należne
- Otwartość na nowe sugestie i pomysły
- Zawsze bierze odpowiedzialność za popełnione błędy lub pomyłki.
Różne rodzaje współpracy w miejscu pracy
Sposób współpracy w Twojej firmie prawdopodobnie będzie się nieco różnił od sposobu współpracy w Twojej konkurencji, a to dlatego, że Twoi pracownicy różnią się od ich pracowników! Ogólny kierunek jest jednak zawsze taki sam, tzn. wynik i cel.
Chcesz zgłaszać nowe pomysły i chcesz to robić w sposób, który zachęci pracowników do wypowiadania się.
Istnieją trzy główne rodzaje współpracy:
- Burza mózgów w grupach - w tym typie współpracy prawdopodobnie będzie jedna duża grupa lub kilka mniejszych, a jej członkowie będą dzielić się wszystkimi swoimi pomysłami i zadawać pytania na ich temat. Dzięki temu każdy ma coś do powiedzenia i każdy ma jakiś wkład. Jest to prawdopodobnie najczęstszy rodzaj współpracy, z jakim można się zetknąć, znany po prostu jako "burza mózgów". Wszystko, co ludzie wymyślą, zapisuje się i analizuje, aby znaleźć najlepsze pomysły i ewentualne wskazówki dotyczące nowych rozwiązań.
Tego typu sesje często odbywają się przy nowoczesnych stołach w salach konferencyjnych z dużą ilością miejsca, ale zależy to od obszaru, jaki się stworzy. - Zespoły wielodyscyplinarne - W tym rodzaju współpracy spotykają się pracownicy różnych szczebli, np. pracownicy administracyjni, menedżerowie, pracownicy nadzoru, którzy współpracują nad pomysłami i sugestiami. Łącząc różne umiejętności, zachęca się do przedstawiania pomysłów z różnych punktów widzenia, a także zapewnia się, że pomysły, które zostaną opracowane, dotrą do różnych grup odbiorców.
Tego typu współpraca może odbywać się przy stole konferencyjnym, ze względu na liczbę pracowników różnych szczebli. - Dyskusja ogólna - najlepiej opisać to jako spotkanieogólne. Często odbywa się ono w sali posiedzeń zarządu lub sali konferencyjnej i wszyscy po prostu rozmawiają. W związku z tym potrzebne są odpowiednie meble do sali konferencyjnej. Jest to mniej formalny rodzaj spotkania, a pomysły będą dzielone i analizowane w nieformalnym otoczeniu. Dobrze jest organizować tego typu spotkania niezależnie od tego, czy są to spotkania ogólne, ponieważ zachęcają one do zaangażowania i pozwalają uniknąć zejścia z tematu dyskusji i marnowania czasu.
Niezależnie od tego, jak zorganizujesz sesje współpracy, pamiętaj, że na wszystko jest jeden sposób. Choć możesz preferować burzę mózgów w grupach, nie oznacza to, że nie możesz dodać do niej również osób o różnych umiejętnościach, aby uzyskać korzyści z obu metod.
Czy nadal możesz współpracować, jeśli pracujesz zdalnie?
Dzięki technologii jest to możliwe!
Coraz więcej firm otwiera się na pomysł zatrudniania pracowników zdalnych, a co za tym idzie, potrzeba opracowania metod współpracy dla pracowników, którzy nie przebywają w budynku, jest znacznie większa. Jest to łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać, a wszystko, co jest do tego potrzebne, to dobrej jakości łącze internetowe.
Wielu pracowników zdalnych regularnie kontaktuje się ze swoim głównym miejscem pracy za pomocą Skype'a lub innej technologii połączeń wideo, a połączenie wideo można łatwo nawiązać w sali konferencyjnej. Oznacza to, że dana osoba znajduje się dosłownie w pomieszczeniu i może dzielić się pomysłami i dyskutować z osobami, które są tam osobiście. Szklany stół konferencyjny lub stół o podwyższonym blacie to świetny dodatek do sali konferencyjnej, w której panuje nowoczesna technologia!
Jeśli rozmowy wideo nie są odpowiednie, do celów współpracy można także utworzyć grupy dyskusyjne. Jest to strumień wiadomości, które będą musiały być później przeglądane i usuwane, ale każdy wnosi swój wkład i dzieli się pomysłami. Może się to wydawać nieco niezorganizowane, ale ten rodzaj "przypadkowej" współpracy może często przynieść bardzo kreatywne rezultaty!
Istnieje wiele platform i aplikacji internetowych, takich jak Zoom, Slack, Trello czy iDoneThis, które umożliwiają zespołom efektywną współpracę i komunikację. Wadą tego rozwiązania jest to, że proces współpracy może trwać nieco dłużej niż w przypadku pracy osobistej, ale może to być po prostu jeden z niewielu minusów zatrudniania pracowników zdalnych.
Posiadanie pracowników, którzy regularnie pracują poza biurem, z pewnością nie powinno być przeszkodą we współpracy, ponieważ istnieje wiele interesujących sposobów, w jaki można to zrobić. Wszystko zależy od tego, co jest najlepsze dla Twojej firmy i osób w niej pracujących, ale jest wiele międzynarodowych firm, które muszą odbywać spotkania z ludźmi na drugim końcu świata i udaje im się to!
Jeśli im się to udaje, to Tobie też.
Sprzęt do stworzenia wysokiej jakości przestrzeni do współpracy
Teraz,gdy już wiesz, czym jest współpraca i omówiliśmy sposoby jej nawiązywania, musimy zająć się kwestiami praktycznymi - jak stworzyć przestrzeń biurową, która będzie sprzyjać współpracy?
Jest to łatwiejsze, niż myślisz.
Po pierwsze, przyjrzyj się przestrzeni, którą już dysponujesz. Jak dużo miejsca masz do dyspozycji? Ilu masz pracowników? Są to dwie informacje, które są niezbędne, aby ruszyć do przodu. Należy również pomyśleć o dobrej jakości meblach biurowych, które już posiadamy i o tym, jak można je efektywnie wykorzystać.
Strefy współpracy i przestrzenie do przerw
Głównym problemem w przypadku biur na planie otwartym jest to, że czasami konieczne jest połączenie pracy cichej i pracy zespołowej. Nie potrzeba zbyt wiele hałasu dla tych, którzy muszą siedzieć i koncentrować się, ale trzeba też umożliwić nieograniczoną współpracę. W takim przypadku dobrym pomysłem są strefy lub nawet przestrzeń do pracy zespołowej. Strefy ciszy mogą również obejmować poduszki na biurka, zapewniające dodatkową prywatność.
Przede wszystkim zajmijmy się strefami. W tym przypadku można wydzielić część przeznaczoną do współpracy, która jest oddalona od innych części biura. Dzięki temu osoby, które muszą usiąść i skupić się na pracy, mogą to zrobić, a ci, którzy chcą przeprowadzić burzę mózgów, również mogą to zrobić, nie martwiąc się o to, komu przeszkadzają. Biurka z ławkami to świetny pomysł na tego typu strefy współpracy, ponieważ można na nich rozłożyć papier, zostawić laptopy bez ryzyka ich przewrócenia, a wszyscy mogą notować swoje pomysły w sposób sprzyjający kreatywności. Można nawet pomyśleć o interaktywnych tablicach na ścianach.
Miejsce na przerwę to całkowicie oddzielne pomieszczenie. Są one umieszczane w rogu biura lub, co częstsze, poza główną przestrzenią biurową. Czasami mogą być umieszczone w recepcji, w pobliżu recepcji, ale jest to mniej popularne ze względu na kwestie poufności. Mogą one służyć do robienia przerw, wyciszenia się, poświęcenia pięciu minut na doładowanie baterii lub być miejscem, w którym odbywa się przypadkowa współpraca. Na przykład dwaj pracownicy mogą udać się osobno do sali konferencyjnej na przerwę na kawę, ale w tym czasie zaczynają rozmawiać o projekcie, nad którym obaj pracują, i pojawiają się nowe pomysły. Zawsze szukaj okazji do współpracy!
Wykorzystanie sali konferencyjnej i tworzenie motywów przewodnich
W firmach, które dysponują mniejszą przestrzenią, dobrym rozwiązaniem jest sala konferencyjna, w której można ustawić wygodne meble biurowe. Gdy nie odbywają się regularne spotkania, współpraca może odbywać się w tym pomieszczeniu, bez ryzyka zakłócenia pracy innych osób, np. tych, które wykonują spokojną pracę w głównym biurze. Można nawet pomyśleć o udekorowaniu sali konferencyjnej w sposób tematyczny, co może pomóc w zachęceniu do wymiany informacji i generowania pomysłów. Pomyśl o zabawnych meblach biurowych, w kolorowych i żywych odcieniach!
Jeśli zamierzasz korzystać z sali konferencyjnej, upewnij się, że meble są wygodne i idealne do burzy mózgów, a także upewnij się, że wprowadzono system rezerwacji sal. Oznacza to, że pracownicy wiedzą, kiedy sala jest wolna i mogą się tam udać, aby przedyskutować pomysł lub problem wymagający rozwiązania.
Meble, które zachęcają do burzy mózgów
Jednym z najlepszych sposobów zachęcania do burzy mózgów i dzielenia się pomysłami jest zapewnienie pracownikom odpowiednich narzędzi do tego celu. Oznacza to biurka, które są wystarczająco duże, aby pomieścić nieskończoną ilość papierów, tablice interaktywne, o których już wspomnieliśmy, mnóstwo długopisów i papieru, laptopy i punkty ładowania, wygodne krzesła, modułowe meble biurowe, które można przestawiać w zależności od potrzeb.
Przestrzeń do pracyzespołowej jest o wiele bardziej chaotyczna niż zwykłe biuro i na ogół nie jest tak uporządkowana czy zorganizowana - czasami burza mózgów może być nieco chaotyczna!
Przestrzeń jest niezbędna, więc ogranicz do minimum bałagan
Kolejną rzeczą, której potrzebujesz, jest dużo miejsca. Pomysły mogą zostać stłumione, gdy nie ma wystarczająco dużo miejsca, aby pracownicy mogli się wypowiedzieć. Być może jakiś pomysł trzeba przećwiczyć, a może ktoś musi prześledzić sytuację, aby wyjaśnić kolegom, o czym myśli. Wszystko to wymaga przestrzeni, więc upewnij się, że pozbyłeś się bałaganu i wyczyściłeś przestrzeń do współpracy ze wszystkiego, co może przeszkadzać.
Pamiętasz stare powiedzenie, że "czyste biurko to czysty umysł?", które sprawdza się również w przypadku współpracy. Bałagan tylko zaśmieca umysł, a pomysły nie mogą się z niego wydostać! Ściana do przechowywania to dobry pomysł, jeśli masz mniej miejsca na podłodze.
Pomyśl o napojach orzeźwiających
Ludzie lepiej myślą, gdy nie są głodni lub spragnieni, dlatego warto pomyśleć o fontannie z wodą w przestrzeni do pracy, ekspresie do kawy, a może misce z owocami i pysznymi, odżywczymi produktami dla mózgu. Te drobne akcenty robią ogromną różnicę!
Pomyśl o technologii
Jakie rodzaje technologii można wykorzystać, aby ułatwić proces współpracy? Mówiliśmy już o tablicach interaktywnych i punktach ładowania laptopów. Prawdopodobnie masz już dobrej jakości sieć Wi-Fi, która umożliwia pracownikom wyszukiwanie informacji w Internecie, ale co z urządzeniami do prowadzenia rozmów wideo? Jeśli zamierzasz współpracować z pracownikami zdalnymi, będziesz potrzebować ekranu i łącza wideo, które można z łatwością zainstalować w sali konferencyjnej, aby dać pracownikom poczucie, że są w zasadzie w tym samym pomieszczeniu co Ty.
Jeśli nie masz budżetu, nie musisz wydawać fortuny na różne rodzaje technologii do współpracy - czasami papier i długopis sprawdzają się równie dobrze! Jeśli jednak masz możliwości, znajdziesz wiele różnych rodzajów technologii, które pomogą Ci w tym przedsięwzięciu.
Pomyśl o kolorach i wystroju
Na koniec warto pomyśleć o kwestiach psychologicznych. Wszyscy wiemy, że kolory mogą wpływać na nastrój, więc nie bez powodu mogą też wpływać na pomysły i kreatywność. Błękit i zieleń są znane jako kolory pogodne, ale pomagają też pobudzić kreatywne myślenie. Innym kolorem, który warto dodać, jest żółty, ponieważ wpływa on na emocje, a wymyślanie nowych pomysłów wymaga czasem emocjonalnej więzi.
Czerwony również wchodzi w grę, ale pamiętaj, że czerwień jest znana z pasji i ognia, więc jeśli nie chcesz, aby Twoje sesje współpracy były raczej głośne i hałaśliwe, wybierz raczej pomarańczowy!
Można też dodać rośliny i zadbać o to, by w pomieszczeniu było dużo świeżego powietrza. Te czynniki sprzyjają koncentracji, a tym samym pomagają w tworzeniu nowych pomysłów i rozwiązań.
Przemyślenia końcowe
Współpraca to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na wniesienie nowego poczucia ekscytacji i świeżości do swojego miejsca pracy.
Bez nowych perspektyw i nowych pomysłów firma może łatwo stać się statyczna. Gdy tak się stanie, konkurencja wykorzysta okazję i przejmie kontrolę. Oznacza to szybką utratę produktywności, a w rezultacie utratę klientów i zysków. Pracownicy będą się również czuli uwięzieni w swoich miejscach pracy i nie będą mieli ujścia dla kreatywnych pomysłów, które rodzą się w ich umysłach.
Skorzystaj z błyskotliwych pomysłów, na które wpadną Twoi pracownicy, i pozwól im je zrealizować podczas sesji burzy mózgów. W ten sposób możesz znaleźć fantastyczne pomysły i rozwiązania, o których sam nigdy byś nie pomyślał, a w rezultacie problemy, które od dawna pozostawały nierozwiązane, mogą zostać rozwiązane w jednej chwili!
Pracownicy dobrze czują się również w środowisku współpracy i choć musisz znaleźć złoty środek pomiędzy ciągłą współpracą a spokojną pracą, to znalezienie tego właściwego punktu i zapewnienie pracownikom narzędzi i środowiska, które to umożliwią, przyniesie Ci wiele korzyści i zysków jako firmie.
Dziękujemy za lekturę!
VKiedy idziesz rano do pracy i docierasz do swojego fotela biurowego, jak się czujesz? Czy czujesz podekscytowanie, że zaczynasz nowy dzień pracy? Czy nie jesteś ani podekscytowany, ani zdenerwowany, po prostu czujesz się doskonale wobec wyzwań, które przed tobą stoją? A może, co bardziej...
V Podczas udzielania informacji zwrotnej, może ona pójść w jedną z dwóch stron. Pracownik może się z nią pogodzić, przyjmując ją jako coś, z czego można się nauczyć, lub może się nią oburzyć, zakładając, że jest to bezpośredni atak na niego. Bardzo rzadko zdarza się, że...
V Nikt nie lubi, gdy mówi mu się, że coś, co zrobił lub co robi, nie jest postrzegane jako całkowicie fantastyczne. O wiele łatwiej jest przyjąć pochwałę niż krytykę. Jednak w miejscu pracy zawsze znajdą się sytuacje, w których być może coś, co zrobiłeś lub sposób, w jaki...