Jaki jest prawdziwy cel wyceny?
Co myślisz, gdy słyszysz słowo "ocena"?
Czy wywołuje ono strach w Twoim sercu? A może uważasz, że to wszystko to strata czasu?
Wielu pracowników zakłada, że oceny są po prostu okazją dla menedżera, aby powiedzieć im wszystko, co robią źle i w rezultacie, gdy nadchodzi czas oceny, zaczynają patrzeć na tę datę ze strachem. Dodatkowo, niektórzy menedżerowie postrzegają je jako stratę czasu, kiedy mogliby siedzieć za biurkiem w swoim gabinecie i robić coś o wiele bardziej wartościowego.
Oba te poglądy są błędne.
Oceny są bardzo wartościową metodą przekazywania informacji zwrotnej i pomagają określić potrzeby szkoleniowe pracownika. Oczywiście działa to w obie strony - oceny są również doskonałą okazją dla pracownika, aby porozmawiać o wszelkich nurtujących go kwestiach.
Ze względu na negatywne skojarzenia, jakie niektórzy wiążą ze słowem "ocena", zmieniono nazwę na "Przeglądy rozwoju pracowników". Tytuł ten znacznie dokładniej oddaje to, czego tak naprawdę dotyczy to spotkanie.
Owszem, jeśli istnieje jakiś szczególny problem, który należy omówić w odniesieniu do wydajności, to spotkanie jest idealnym momentem, aby to zrobić. Jednak nie o to chodzi w ocenach / przeglądach rozwoju pracowników.
Ocena powinna być postrzegana jako pozytywna zmiana. Jest to czas, w którym pracownik może zastanowić się nad swoimi osiągnięciami w danej roli i czy czuje, że chciałby wziąć na siebie większą odpowiedzialność. Jest to również okazja dla pracownika, aby porozmawiać o ewentualnych szkoleniach, na które chciałby się wybrać oraz o aspektach roli, które lubi lub nie.
W ocenie chodzi zarówno o to, by kierownik przekazał pracownikowi informację zwrotną, jak i o to, by pracownik przekazał informację zwrotną na temat roli i wszystkiego, co chciałby omówić. Dlatego ważne jest, aby w Twoim miejscu pracy oceny i przeglądy rozwoju pracowników były postrzegane we właściwym świetle i aby było to zakorzenione w kulturze firmy.
Ważne jest również przygotowanie się do oceny. Pomaga to obu stronom wynieść jak najwięcej ze spotkania i daje solidne podstawy, na których można oprzeć całą dyskusję. W przeciwnym razie, bardzo łatwo jest zdystansować się do rozmowy, a zarówno pracownik, jak i menedżer mogą zacząć patrzeć na zegarek i żałować, że nie siedzą przy biurku i nie zajmują się swoimi codziennymi sprawami.
Dobrą praktyką jest rozesłanie kwestionariusza przed oceną. Nie jest to coś, co pracownik musi oddać na spotkaniu, ale dokument, który może wykorzystać do wcześniejszej burzy mózgów. W ten sposób, kiedy nadchodzi data oceny, kości spotkania z punktu widzenia pracownika są już zapisane i nic nie zostanie pominięte.
Zbyt łatwo jest usiąść na krzesłach w sali konferencyjnej i nie myśleć o niczym. Oceny odbywają się raz w roku, więc ważne jest, aby jak najlepiej je wykorzystać, gdy nadejdzie Twoja kolej!
Menedżerowie muszą również upewnić się, że przykładają do ocen taką samą wagę, jak do reszty swoich obowiązków. To nie jest tylko formalność, pole, które trzeba zaznaczyć; to bardzo ważne narzędzie rozwoju, które może pomóc pracownikom w osiągnięciu ich potencjału. Ma to wiele korzyści dla samej firmy, więc spotkanie to powinno być traktowane poważnie i należy zaplanować na nie wystarczająco dużo czasu, aby zapewnić, że wszystko, co musi zostać omówione, zostanie omówione.
W ciągu pracowitego tygodnia pracy jest bardzo mało prawdopodobne, że pracownik umówi się na pogawędkę ze swoim menedżerem i porozmawia o szkoleniach lub obowiązkach, które chciałby wziąć na siebie. Z tego powodu należy zrozumieć, dlaczego oceny są niezbędne i jaki jest ich prawdziwy cel.
VKiedy idziesz rano do pracy i docierasz do swojego fotela biurowego, jak się czujesz? Czy czujesz podekscytowanie, że zaczynasz nowy dzień pracy? Czy nie jesteś ani podekscytowany, ani zdenerwowany, po prostu czujesz się doskonale wobec wyzwań, które przed tobą stoją? A może, co bardziej...
V Podczas udzielania informacji zwrotnej, może ona pójść w jedną z dwóch stron. Pracownik może się z nią pogodzić, przyjmując ją jako coś, z czego można się nauczyć, lub może się nią oburzyć, zakładając, że jest to bezpośredni atak na niego. Bardzo rzadko zdarza się, że...
V Nikt nie lubi, gdy mówi mu się, że coś, co zrobił lub co robi, nie jest postrzegane jako całkowicie fantastyczne. O wiele łatwiej jest przyjąć pochwałę niż krytykę. Jednak w miejscu pracy zawsze znajdą się sytuacje, w których być może coś, co zrobiłeś lub sposób, w jaki...